Ebook Malaysia - Panduan Ujian Psikometrik





Tak tahu nak prepare apa untuk UJIAN PSIKOMETRIK? Gagal ujian ini boleh menyebabkan anda gagal jawat jawatan yang didamkan. Usah risau. Kami tahu bagaimana untuk anda LULUS. Nak tak?

Untuk kemasukan perkhidmatan awam terkini, diwajibkan menduduki Ujian PSIKOMETRIK. Jika sebelum ini ianya lebih dinamakan penilaian SAHSIAH dan MINAT, tapi kini dalam skop yang lebih terarah.

Penilaian ini sebenarnya adalah tambahan kepada peperiksaan yang mengukur kekuatan minda, ingatan dan kefahaman terhadap ilmu. Psikometrik pula lebih kepada instrumen untuk mengukur pola-pola tabiat dan tingkah laku seseorang.

Ianya penting untuk pihak kerajaan memilih mereka yang layak untuk jawatan tertentu.

Tetapi bagi calon, ianya lebih menekan. Calon tak kisah jawatan apa kan? Kita nak kerja. Nak ada gaji. Tak best pulak bila diuji macam ni..

Tim Infokerjaya faham semua tu.

Kita dah bersama calon sejak tahun 2008/09. Kita faham impian calon nak jawat jawatan kerajaan. Nak bantu diri, nak bantu keluarga. Untuk yang baru nak kerja, anda ada keperluan yang lebih untuk berkahwin, untuk keluarga. Kan?

Jadi tips penting supaya anda tak sangkut dalam ujian PSIKOMETRIK adalah;

TONJOLKAN NILAI POSTIF ANDA
SEMBUNYIKAN NILAI NEGATIF ANDA!

Senang tak? Kena faham, ujian ini mengukur dimensi berkaitan aptitud minda, kecenderungan minat dan tret personaliti.

Susah nak terang semua. Rasnaya lebih mudah kalau anda buat LATIH TUBI jawab soalan-soalan yang biasa di tanya dalam ujian ini. Kami dah kumpulkan semua maklumat yang anda kena tahu;


  1. tip jawab soalan
  2. contoh soalan
  3. cara jawab soalan supaya tak tersasar
  4. perangkap-perangkap PSIKOMETRIK
  5. apa yang bakal menggagalkan PSIKOMETRIK anda
  6. Sebenarnya ujian PSIKOMETRIK ini antara ujian penting untuk menyingkirkan calon. Anda pun tahu kan yang anda ada ramai pesaing. Calon dari seluruh negara berebut jawatan dengan anda. Kekosongan jawatan yang tak banyak memerlukan pihak suruhanjaya menyingkirkan calon dengan ujian-ujian penilaian.


Ianya sesuatu yang bagus untuk pastikan yang betul-betul layak sahaja terpilih. Tapi agak malang untuk yang ambil sambil lewa ujian ini dan gagal. Padahal beliau (ANDA!) layak untuk lulus.


Untuk butir lanjut sila lawat http://bit.ly/ujianpsikometrikonline